Recensies

Recensie Concert Rhenus Ensemble bij Stichting Classic Concerts Zandvoort van 10 oktober 2021, Frans Visser

Eindelijk weer live klassiek

Afgelopen zondagmiddag klonk voor het eerst in anderhalf jaar klassieke muziek in de Hervormde Kerk. Bezoekers konden genieten van het eerste Kerkplein Concert in een nieuwe reeks van Classic Concerts Zandvoort. De spits werd afgebeten door het Rhenus Ensemble, een trio met naast viool (Lizette Bertelsmann) en cello (Caroline Deul) een prominente rol voor fluitiste Sannie de Jongh. Het vertrouwde Weens Klassiek van Joseph Haydn en Franz Hoffmeister werd gevolgd door een verrassend modern stuk (2013) van de nog jonge Amerikaan Edgar Girtain, met zowel “filmische”passages als complexe structuren. Na de theepauze keerde het Rhenus Ensemble terug naar het klassieke repertoire met een Grand trio van de vroeg 19e eeuwse fluitist en componist Eugene Walckiers. Voor veel bezoekers was het na een lange onderbreking weer ouderwets genieten.


Uit de recensie van het kerstconcert van kamerkoor “Cantabile” op 23 December 2018 bij Stichting Classic Concerts Zandvoort.

“…. ook een geweldige pianist was bij het begeleiden van Sannie de Jongh. Met veel emotie speelde zij zeer gedreven haar drie solo’s op de dwarsfluit, een mooie toevoeging aan het concert. …”


Recensie “Concerten bij kaarslicht” met het koor “Vriendschap” uit Berkenwoude op 18+19 November 2018.

https://www.hetkontakt.nl/krimpenerwaard/165600/vriendschap-maakt-muzikale-reis-door-de-tijd

Vriendschap maakt muzikale reis door de tijd

19 november 2018, door Robert van der Hek

BERKENWOUDE • Vriendschap heeft vrijdag en zaterdag –tijdens drie ‘Concerten bij Kaarslicht’ – krachtig en overtuigend werken van vrouwelijke componisten vertolkt.

De gemengde zangvereniging en soliste Wendy Roobol maakten samen met de bezoekers in de feeëriek verlichte Dorpskerk van Berkenwoude een muzikale reis door de tijd. Hierbij kwamen verschillende stijlen en talen voorbij. 

Dirigent Cees Willem van Vliet leidde de zangers van de middeleeuwse mystica Hildegard von Bingen via een Franse salon naar Engelse folksongs. En van een danslied op een  Indiaas marktplein ging het naar de zoete, zachte klanken van de Amerikaanse Jenni Brandon. Het Kyrie van Imogen Holst  werd voor het eerst in Nederland opgevoerd. 

Vermeldenswaard was ook de compositie van twee gedichten van Ida Gerhardt. Jeroen Liedorp liet een virtuoos spel op de piano horen en Sannie de Jongh begeleidde het koor met fluit, maar schitterde ook als soliste en in een samenspel met zangeres Wendy Roobol.


Recensie van het concert door Barokensembe “La Máquina del Tiempo” op 22 oktober 2016 bij Stichting Anthonie Keldermans Concerten in Tholen.


Recensie van het concert door Barokensemble “La Máquina del Tiempo” op 11 oktober 2015 in de Oudshoornsekerk in Alphen aan den Rijn

La Máquina del TIempo verrast publiek

Door Andries Paats

Zondag 11 oktober was er in de Oudshoornsekerk een adembenemend concert door het barokensemble La Máquina del Tiempo. Sannie de Jongh, traverso,  Inés Salinas Blasco, Barokcello en Liene Madern-Stradina,  klavecimbel,  speelden de sterren van de hemel met een uitgebalanceerd programma met werken van Bach, Telemann en Richter. Na afloop was er een gezellig samenzijn met de musici die ook beschikbaar waren voor uitleg over de instrumentaria en de gespeelde stukken.  Kortom een aanrader voor fijnproevers.


Recensie van het concert door het Hooglands Ensemble op 16 februari 2014 bij Stichting “Classic Concerts” in Zandvoort.

Barok van de bovenste plank

Het optreden van het Hooglands Ensemble, afgelopen zondag in de Protestantse kerk, bracht prachtige barokmuziek in een kamerbezetting. Echter was het de zondag dat de Nederlandse schaatsvrouwen een ‘clean sweep’ pleegden  op de 1.500 meter en was het daarbij ook nog eens schitterend weer dat voor vele wandelaars zorgde. De publieke belangstelling voor de schitterende concert van de stichting Classic Concerts was dan ook minimaal, helaas.

door Joop van Nes jr.

De vaste toehoorders die niet de moeite hadden genomen om te gekomen hebben wel wat gemist. Mede door de geweldige akoestiek van de Protestantse kerk werd het een groot genoegen om naar dit ensemble met jonge mensen te luisteren. De muziekkeuze was, op een onderdeel na, ook geweldig. Mozart, Bach en van Beethoven hebben schitterend muziek geschreven die met liefde en passie gespeeld werd. Alleen het tweede programmaonderdeel, het Strijktrio van de Duitse componist Max Reger (1873-1916) vormde een contrast met de muziek van de oude componisten. Het Strijktrio was een zwaar en donker muziekstuk dat toch met verve werd gebracht. Wellicht was het een product van de tijd waarin het geschreven is.

Toen de fluit ‘in het spel’ kwam, voor het eerst bij het Fluitkwartet van de Duitse componist Franz Anton Hoffmeister, scheen de zon in de kerk. Wat een mooi instrument is dat toch. Daar wordt een mens gewoon vrolijk van en wat is die akoestiek prachtig. Na de pauze twee componisten: Ludwig van Beethoven en Wolfgang Amadeus Mozart. Nou dan weet je het wel. Hier past maar één woord: Genieten met een kapitale G! Helaas werd dit op hoog niveau staande concert voor nog geen ‘100 oren’ gebracht maar wel met heel veel passie.

Gedicht geschreven door Henk de Boer tijdens een concert van het Hooglands Ensemble op 9 februari 2014, geinspireerd door het programma bestaande uit:

  • Bach-sinfonia’s voor strijktrio
  • Hoffmeister- fluitkwartet in G op.18
  • Beethoven-serenade voor fluit, viool en altviool
  • Mozart-fluitkwartet in D

MazzelTov

Het notenschrift, de melodielijn
kringelt ragfijn door het gebouw
Kerk geënt op de oude loot
Het kwartet dat Hoffmeister in muziek goot
past naadloos bij het illustere trio
J. S. Bach, L. van Beethoven, W. A. Mozart

De oude geboden overstijgen het geheel
en toch weer niet, “Gij moet en Gij zult niet”,
want de Jolijt van het Goddelijke lied
stroomlijnt mijn Joods bloed door mijn Gojims hart
Het verheft mij boven het aardse van dit Theeconcert
Het neemt me bij de hand, en voert mij mee
naar een Hemels Meesterlijk ‘Ensemble’ Hoogland


Recensie van het concert van Trio Amabile in februari 2013 (uit: “Zandvoortse Courant” 21 februari 2013)


Recensie van het concert van Trio Amabile op 25 november 2012 (uit: “De Omroeper” nr. 48, 28 november 2012)


Recensie van het concert in Borghees op 2 november 2008


Witte Weekblad Alkemade, december 2006

Onderstaande recensie stond in het Witte Weekblad editie Alkemade, naar aanleiding van het kerstconcert dat Cantabile gaf op 23 december 2006 in de Woudse Dom te Rijnsaterwoude.

Rijnsaterwoude – Net als andere jaren gaf kamerkoor Cantabile vlak voor kerst een concert in de Woudse Dom. Zaterdag 23 december betraden de koorleden met een kaars in de hand de kerk.

Onder leiding van Simon Stelling gaf Cantabile in Rijnsaterwoude hetzelfde concert als een dag eerder in de Adventskerk in Alphen aan den Rijn. Het programma bevatte vrijwel uitsluitend Engelstalige liederen in de kerstsfeer. De akoestiek in de oude Woudse Dom leende zich uitstekend voor de klanken van het veertienkoppige koor. Het klonk prachtig. Helaas was de uitspraak van het Engels niet zo goed. Wie een lied niet kende, had moeite om de woorden te verstaan.

Bijzonder was de uitvoering van de moderne compositie Nunc Dimittis. De Estlandse componist Arvo Pärt heeft dit werk in 2001 gecomponeerd. Het moderne werk paste wonderwel tussen de andere vaak eeuwenoude nummers van onder meer de Nederlandse zeventiende-eeuwse componist Sweelinck.

De instrumentale intermezzo’s van Sannie de Jongh, dwarsfluit, en Theo-Hans Kuijvenhoven, hobo, waren bijzonder. De Jong oogstte nog net geen staande ovatie voor haar vertolking van Undine, sonate voor fluit en piano. De piano werd, zoals altijd, bespeeld door dirigent Stelling zelf. Maarten Koornneef bespeelde, na het beklimmen van de smalle ladder, het orgel. Een bijzondere vermelding is voor Marianne Stelling. Deze sopraan vertolkte de solo in het lied The three Kings. Zij vibreerde prachtig net boven het koor uit.